Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 127270 sökträffar

Lärare berättar om fördelar med digital examination i Inspera

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 25 april 2022 Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital exam

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-fordelar-med-digital-examination-i-inspera - 2025-02-09

Så skapar du interaktiva moment i dina utbildningsvideor med hjälp av Studio

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 4 maj 2022 Foto: Windows från Unsplash.com. Video effektiviserar moment i undervisningen Under pandemin tvingades vi i stor utsträckning att ta till olika verktyg för att kunna utföra den undervisning som våra studenter behövde. Video blev ett av de verktyg som underlättade undervisningen. Video effektivis

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktiva-moment-i-dina-utbildningsvideor-med-hjalp-av-studio - 2025-02-09

Ny kurs om mallar, Blueprint och Commons i Canvas för lärare och kursadministratörer

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 30 maj 2022 Den 15 juni får du under två timmar möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Foto: commons.wikimedia.org För de allra flesta av våra studenter är Canvas den viktigaste kontaktytan med både Lunds universitet och deras utbildning på webben. Därför är det utmärkt om in

https://www.education.lu.se/artikel/ny-kurs-om-mallar-blueprint-och-commons-i-canvas-larare-och-kursadministratorer - 2025-02-09

Why bother with blended learning?

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 30 maj 2022 The use of technologies to support teaching was essential during the pandemic. But what can they do to support education at a campus university in ‘normal’ times? Here are four reasons why the university might want to plan strategically for the use of digital learning to enhance campus experien

https://www.education.lu.se/artikel/why-bother-blended-learning - 2025-02-09

Läraren om blended learning: "En utmaning i att möta andra och lära"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 7 juni 2022 Lars Harrysson är lektor vid Socialhögskolan och undervisar inom socialt arbete och välfärdsfrågor. Som lärare är han pedagogiskt hängiven åt studentcentrerad undervisning där studenternas kreativa och reflexiva förmågor är centrala. Han ser det som sitt uppdrag att få studenterna att utveckla

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-blended-learning-en-utmaning-i-att-mota-andra-och-lara - 2025-02-09

Nya artiklar om studieteknik för studenter

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 13 juni 2022 Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade

https://www.education.lu.se/artikel/nya-artiklar-om-studieteknik-studenter - 2025-02-09

Vad är viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön?

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 juni 2022 Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Lä

https://www.education.lu.se/artikel/vad-ar-viktigast-studenterna-i-den-digitala-larmiljon - 2025-02-09

Pedagogiska dilemman i ämneslärarutbildningen utifrån omställning till distansundervisning

Publicerad 10 juni 2020 Sinikka Neuhaus reflekterar nedan om sina erfarenheter kring kursen Läraren och skolan (7,5 hp), som är den första av åtta utbildningsvetenskapliga kärnkurser inom det långa sammanhållna ämneslärarprogrammet vid Lunds universitet. Även om studenterna läst 45 hp i sina ämnen är det första gången alla programstudenter, 75 till antalet, samlas i en och samma kurs. När beskedet

https://www.education.lu.se/artikel/pedagogiska-dilemman-i-amneslararutbildningen-utifran-omstallning-till-distansundervisning - 2025-02-09

Interaktivitet, kommunikation och engagemang i onlinekurser

Publicerad 10 juni 2020 Att läsa vid ett universitet kan för många studenter bli annorlunda än förväntat om undervisningen blir helt digital. Som ny student i en enbart digital lärandemiljö kan det bli utmanande att lära känna andra studenter och lärare, ta del av det sociala sammanhanget och känna tillhörighet till Lunds universitet som man naturligare gör på campus.    Det är inte en milsvid ski

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-kommunikation-och-engagemang-i-onlinekurser - 2025-02-09

Blended learning: Att planera för studentaktiva undervisningsmetoder

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 9 september 2022 När man börjar undervisa enligt metoden det omvända/flippade klassrummet eller utnyttjar digitala medier för att frigöra tid till mer studentaktiva metoder i klassrummet kan man ibland tycka att det är svårt att komma på meningsfulla aktiviteter för studenterna att ägna sig åt på den tiden

https://www.education.lu.se/artikel/blended-learning-att-planera-studentaktiva-undervisningsmetoder - 2025-02-09

Lärarlaget: "Vi blev inspirerade till att prova nya metoder och fick flera konkreta exempel på hur vi kan använda olika digitala verktyg i undervisningen"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 september 2022 – Innan vår kompetensutveckling hade vi hört talas om Mentimeter, Padlet och Studio, men ingen av oss hade använt de här verktygen i undervisningen. Vi behövde lära oss hantverket: Hur gör vi för att komma igång med nya digitala verktyg i undervisningen? undrade Johanna Lindbladh och henn

https://www.education.lu.se/artikel/lararlaget-vi-blev-inspirerade-till-att-prova-nya-metoder - 2025-02-09

Så skapar du interaktion i digitala möten

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 22 september 2022 I möten med fler än åtta deltagare tenderar många att hålla sig tysta och det kan vara svårt att få igång gruppen. Det finns dock en del knep att ta till. Lotta Åbjörnsson som är systemförvaltare för Zoom vid Lunds universitet och som även håller workshops om Zoom och Zoom Webinar ger sin

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktion-i-digitala-moten - 2025-02-09

Efter pandemin: fyra sätt att använda Zoom på en campus-kurs

Av kikki [dot] nillasdotter [at] nordlund [dot] lu [dot] se (Kikki Nillasdotter) - publicerad 29 september 2022 Många är glada att få träffas i fysiska klassrum igen men det vore ju synd att inte utnyttja det faktum att en stor majoritet av alla lärare och studenter har lärt sig att hantera digitala verktyg för undervisning. Hur kan man ha glädje av till exempel Zoom-kunskaperna i det nya normala

https://www.education.lu.se/artikel/efter-pandemin-fyra-satt-att-anvanda-zoom-pa-en-campus-kurs - 2025-02-09

Vår enhet för undervisningsstöd är på plats

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 17 oktober 2022 Digitala verktyg och pedagogik är i fokus för en ny enhet som ska samordna och utveckla support, stöd och utbildning för lärmiljöer, såväl digitala som campusbaserade. Enheten är en permanent fortsättning på projektet Digitala lärmiljöer. Föreståndare för enheten är Bo-Anders Jönsson. Foto:

https://www.education.lu.se/artikel/var-enhet-undervisningsstod-ar-pa-plats - 2025-02-09

Lär dig tips och tricks i årets julkalender i Canvas!

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 december 2022 Du har väl inte missat årets julkalender om Canvas? Varje dag publiceras det en ny lucka med digitala tips och tricks om Canvas. Julkalendern är öppen för alla vid Lunds universitet som hittar den (dvs även studenter), men den är bara marknadsförd mot lärare och Canvas-administratörer. Vad

https://www.education.lu.se/artikel/lar-dig-tips-och-tricks-i-arets-julkalender-i-canvas - 2025-02-09

New course on Digital Technology in your Course and Programme Design

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 december 2022 A short workshop series to critically review the use of digital tools in teaching. Who is this series for?   This short workshop series is designed for directors of study, programme leaders and directors, or anyone involved in the design of first or second cycle courses at LU. It is intende

https://www.education.lu.se/artikel/new-course-digital-technology-your-course-and-programme-design - 2025-02-09

Lunds universitet har nu licens för TorTalk-appen

Av jessica [dot] nilsson [at] lth [dot] lu [dot] se (Jessica Nilsson, LTH:s Bibliotek) - publicerad 15 december 2022 TorTalk är en talsyntes som universitetet i flera år haft licens på för datorer. Nu finns även tillgång till appen. Detta ökar tillgängligheten då du nu kan få alla former av texter upplästa i alla olika sorters situationer och miljöer. Foto: Johan Bävman. För vem är TorTalk? TorTal

https://www.education.lu.se/artikel/lunds-universitet-har-nu-licens-tortalk-appen - 2025-02-09

Prepared and engaged students in seminars

Av micol [dot] mieli [at] ses [dot] lu [dot] se (Micol Mieli, Department of Service Studies) - publicerad 11 januari 2023 Engaging students during seminars is a common challenge for higher education teachers. Learning is always the outcome of the students’ activity, and teachers can only facilitate, encourage, hinder or discourage learning (Ambrose et al., 2010). Indeed, a seminar only works if pa

https://www.education.lu.se/artikel/prepared-and-engaged-students-seminars - 2025-02-09

Projekt kring fusk ska hjälpa lärare examinera rätt

Av annika [dot] persson [at] ses [dot] lu [dot] se (Annika Persson, kommunikatör på Institutionen för tjänstevetenskap) - publicerad 20 januari 2023 ChatGPT är en av de AI-tjänster som används vid fusk. Studiefusket ökade med uppåt 200% under covid-åren. I spår av detta har Lunds universitet startat ett projekt för att förebygga vilseledande vid examination (eller fusk som vilseledande kallas till

https://www.education.lu.se/artikel/projekt-kring-fusk-ska-hjalpa-larare-examinera-ratt - 2025-02-09

The potential impact of AI tools on assessment

Av rachel [dot] forsyth [at] rektor [dot] lu [dot] se (Elin Bommenel and Rachel Forsyth) - publicerad 26 januari 2023 What are AI writing tools and how do they affect our assessments? Three main options for considering AI writing tools in assessment are: 1. to ban their use, 2. to assume that they may be used, and set tasks which incorporate them or 3. require them to be used – to fully incorporat

https://www.education.lu.se/artikel/potential-impact-ai-tools-assessment - 2025-02-09